Uno-X har tatt ut Tour de France-laget: Sikter mot topp fem sammenlagt

Uno-X Mobility har offentliggjort laget som skal kjøre årets Tour de France.
Det norsk-danske laget stiller med Tobias Halland Johannessen som kaptein i sammendraget, og ambisjonen er klar: Topp fem totalt og minst én etappeseier.
– Topp fem sammenlagt med Tobias er målsetningen, sier sportsdirektør Gabriel Rasch.
Halland Johannessen skal lede laget
Etter sjetteplassen i Tour de France i 2025 går Uno-X inn i årets utgave med større forventninger enn noen gang tidligere.
Tobias Halland Johannessen blir lagets klare sammenlagtsatsing, mens resten av troppen er satt sammen for å støtte ham i fjellene og samtidig jakte etappeseire.
– Vi har lagt litt mer vekt på å ta ut et klatresterkt lag, med flere ryttere rundt Tobias, sier Rasch.
De åtte uttatte
Uno-X Mobility stiller med følgende ryttere:
- Tobias Halland Johannessen
- Magnus Cort
- Anders Skaarseth
- Søren Wærenskjold
- Anthon Charmig
- Jonas Abrahamsen
- Andreas Kron
- Torstein Træen
Flere muligheter til etappeseier
I tillegg til sammenlagtsatsingen håper Uno-X å kjempe om etappeseire gjennom hele rittet.
Jonas Abrahamsen kommer inn som fjorårets etappevinner, mens Magnus Cort, Andreas Kron og Anthon Charmig regnes som sterke kandidater på kuperte etapper.
Søren Wærenskjold blir lagets spurtkort på de flateste dagene.
– Vi kan vinne på flere forskjellige måter. Men den største muligheten er fortsatt å vinne en etappe fra brudd, sier Rasch.
Bedre forberedt enn noen gang
Laget har gjennomført en lengre høydeoppladning i Sierra Nevada foran Tour-starten.
Ifølge sportsdirektøren har forberedelsene vært de beste laget har hatt.
– De skal være så godt forberedt som de noen gang har vært, sier Rasch.
Tour de France starter i Frankrike senere denne måneden, og Uno-X går inn i rittet med de høyeste ambisjonene i lagets historie.
Kilde: Uno-X Mobility (pressemelding).